به گزارش راهبرد معاصر؛ روز گذشته کمپانی دیزنی با اعلام اینکه برای مدیریت منابع مالی تصمیم گرفته برخی از فیلمها و سریالهای موجود در پلتفرم دیزنی به ارزش ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد دلار را از ۲ روز آینده حذف کند.
بنابر اطلاعیه رسمی که در این زمینه منتشر شده از روز جمعه ۲۶ ماه میپلتفرمهای Disney+ و Hulu دهها فیلم و سریال و مستندهای خاص خود را از نسخه اصلی حذف کرده و مجوز پخش آنلاین آنها را برای سال آینده تمدید نمیکند.
این درحالی است که در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده البته سیاست مدیریت هزینههای کمپانی دیزنی تنها به موضوع عدم تمدید قرارداد پخش سریالها نیست و در برخی موارد آن گروه از سریالها که به صورت چند قسمتی و دنبالهدار هستند نیز فصلهای جدیدشان خریداری نخواهد شد.
به این ترتیب کارشناسان و فعالان عرصه سینما تاکید میکنند با اجرای این سیاست کمپانی دیزنی احتمالا تعداد زیادی از فیلمها و سریالهایی که آنها از پلتفرم آنلاین خود حذف میکنند برای عرضه در بازار ارائه میشوند و سایر پلتفرمها میتوانند برای خرید مجوز پخش آنها اقدام کنند.
در این زمینه باب ایگر مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره کمپانی دیزنی دو هفته قبل در گفتوگویی تلویزیونی نیز اعلام کرده بود که کمپانی تحت مدیریت وی قرار است از ابتدای نیمه دوم سال جاری میلادی نسبت به کاهش حدود ۱.۸ میلیارد دلار هزینههای جاری خود سیاستهای جدیدی را اجرا کند.
ایگر در این گفتگو همچنین افزود: براساس دادههای حسابداری میزان سود کمپانی در سه ماهه اول سال جاری درآمد کمپانی نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد یعنی معادل ۵.۵ میلیارد دلار ثبت شده است که برنامهریزی شده این میزان سود در بخشهای مختلف کمپانی سرمایهگذاری شود.
وی در ادامه تاکید کرد: طبق برنامهریزیهای انجام شده با کاهش سرمایهگذاری برای خرید کلی فیلمها و سریالها جهت ارائه در پلتفرمهای کمپانی یا همان VOD برای حرکت به سمت SVOD – خرید لایسنس سریالها برای عرضه در پلتفرم به صورت درخواستی - حرکت کنیم.
این درحالی است که ابتدای ماه گذشته نیز انتشار خبر کاهش ۷۰۰۰ فرصت شغلی در این کمپانی در رسانهها بسیار دنبال شد که در نهایت ارزش سهام این شرکت تقریباً ۲ درصد کاهش یافت و در نهایت بعد از یک هفته دوباره روند صعودی سهام کمپانی دیزنی آغاز شد.
منتقدان در این زمینه تاکید میکنند: اجرای سیاستهای جدید کمپانی دیزنی برای عرضه محصولات در پلتفرمهای مرتبط براساس بررسیهای انجام شده از سوی کارشناسان و متخصصان بازاریابی کمپانی بوده است.
این گروه تاکید میکنند، اطلاعاتی که از این کمپانی منتشر شده نشان میدهد بعد از سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه گروهی سریالها و فیلمها در پلتفرم ارزش اقتصادی مناسبی ندارد، چون طبق بررسیهای انجام شده تقریبا ۱۵ درصد از محتوای بارگذاری شده برای مخاطبان نمیتوانند حتی هزینه خرید لایسنس پخش از تولید کننده را تامین کنند.
منتقدان براین باورد که رفته رفته پلتفرمها با توجه به افزایش هزینهها و برای مدیریت دارایی خود از سیستم سنتی موجود به سمت SVODها یا عرضه محتوای انتخابی از سوی مخاطبان حرکت خواهند کرد، به این ترتیب که سیستم بازاریابی VOD یا پلتفرم مورد نظر با رصد باکس آفیسها و میزان فروش محتوا در بازار جهانی نسبت به سفارشگذاری و دریافت لایسنس پخش جهت عرضه در سبد محتوایی خود اقدام میکند که کمپانی دیزنی هم در این زمینه از دو روز آینده اقدامهای اساسی و جدی خواهد داشت. / دیلی نیوز